amandaugustsson.blogg.se

"If your dream would come true, what would you dream about then?"

svenska uppsats

Publicerad 2013-03-14 13:18:35 i Allmänt

 Min passion för läsning och böcker.

Det som är absolut viktigast för mig, det är att läsa och få slappna av riktigt. Att sitta med en bok i handen och bara komma bort från verkligheten. Känna någon annans känslor för stunden och bara vara.
   Det som gör att jag älskar läsning är att jag tycker om att läsa någon annans historia. Man kan lära sig så mycket och kan få ett större ordförråd. Jag har läst ända sen jag har varit liten och var så glad när jag läste ut en bok helt själv för första gången. En bok är ett annat liv man kan ta in och lära sig av. Det är ett väldigt bra tidsfördriv och man kan få ett större ordförråd och lättare att formulera sig sen när man ska skriva något eget.
   Som Marcus Birro skriver i sitt inlägg ”Livet måste levas också när livet inte är alldeles  enkelt att leva. Nederlagen rasslar med sina kedjor. Man är rädd. Man börjar bli gammal. Kommer allt det man drömde om som barn endast förbli drömmar? vad händer med drömmarna när kulmagen sätter in? Vad händer med skrattet och kärleken när hårfästet flyttar sig högre upp, när rynkorna skuttar runt ögonen?”
   Allt det ovan spelar ingen roll när man håller en bok i handen. Man kan känna kärlek och alltid vara ung när man läser. En historia i en bok förblir den samma. Den kan inte ändras. Man behåller en del av sitt liv när man har läst ut en bok. Då kan man sätta sig ner och läsa om det igen. Man kan inte det med sitt eget liv. En bok för mig är en helig sak. Inte som Bibeln eller något annat som har med religion att göra, utan den är helig bara för att det är en historia som bibehålls i ursprungligt skick.
   Att jag tycker det är viktigt för mig att läsa beror på att ungdomarna nu förtiden inte läser lika mycket. Allt kretsar kring internet och alla sociala medier. Jag säger inte att jag inte är lite halvt beroende av det, men jag är mycket mer beroende av böcker, svart på vitt, på papper. Det är mycket friare att läsa eller skriva på papper. Då kan man vara vart man vill, man måste inte ha bra mottagning eller internetuppkoppling. Det är mycket friare.
   Det jag vill få sagt är att om du känner dig stressad, koppla av och läs en bok, eller en serietidning. Det blir mycket bättre och lättare än om du sätter dig vid datorn. Då känner du stressen från skolan eller jobbet genom att du redan suttit vid datorn hela dagen. Det är ett smart sätt att lugna ner sig och lättare att somna på kvällen om du läser en stund.
 
 
 
 
 
 
Ja, det här är vad jag tycker. Kände att det skulle va lite trevligt att få ut något riktigt nångång då jag inte är så aktiv på bloggen... haha ^^

Kommentarer

Postat av: Alekzandra Kelahaara

Publicerad 2013-03-14 18:55:45

Håller med :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda Augustsson

Hej och välkommen till min blogg! Jag heter Amanda och jag är 16 år och har börjat gymnasiet. Linjen jag går är Restaurang och Livsmedel. Jag hoppas verkligen att det kommer bli som jag hoppas och att det blir roligt. Här kommer du att få läsa om min vardag och mina tankar och kommentarer på livet. Enjoy!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela